اگر با دقت و به آرامی به این اسکیسها نگاه کنید ، متوجه می شوید که کیفیت آن ها ناشی از توجه و حوصله طراح است که واقعا از کارش و از اشتیاقش برای صریح و روشن بودن ارتباطش با ایده ها ، لذت می برد .این طرح ها قوی هستند ، نه سحر آمیز .

در این فصل تعدادی از پیشنهادات عملی برای تجهیزات و یادداشت برداری ارائه می شود که ان ها را از تجربیات خودمان و از تجربیات طراحان دیگر به دست آورده ایم . این یادداشت ها به صورت منبعی آسانی برای مبتدیان و کسانی که می خواهند مهارت های خود را دوره کنند ، تدوین شده است .

تجهیزات لازم برای اسکیس زذن:

دفترچه                                    فیگورها انسانی                              ناحیه بندی

قلم ها ، مداد ها و تجهیزات دیگر       قرار دادها                                کنتراست

طرحهای مقدماتی                        نماها                                          ریتم ها

ورودی های دفترچه                     پلان ها / مقاطع                         تناسبات

اسکیس های میدانی                      طرح های سه بعدی               طرح های سمبلیک

کاغذهای شطرنجی                      پرسپکتیو                                  سمبل ها

طرح های خطی                         شفاف سازی                              نمودار ها

ارزش ها / سایه روشن ها              پیاده کردن                           نمودارهای سطحی/ جدولی/ جدول/ شبکه

جزء / الگو                              طرح های تحلیلی

                                           هندسه

دفترچه یادداشت

بسیاری از طراحانی که به یادداشت های بصری اهتمام دارند ، نظراتی درباره انتخاب دفترچه یادداشت ارائه کرده اند . اگر چه طراحان مختلف نیازهای خاصی دارند ، می توان نکات کلی در انتخاب دفترچه بر شمرد:

۱-   دوام : دفترچه های یادداشت ، سوابقی دایمی هستند ، بنابراین باید توان تحمل تاثیرات مختلف استفاده مستمر را داشته باشند و آن قدر محکم باشند که یک عمر دوام بیاورند . کاغذ دفترچه باید مرغوب باشد و جلد آن محکم و سخت تا به راحتی خم یا پاره نشود .

۲-   حمل و نقل : دفترچه شما باید همیشه در دسترس باشد ، پس دفترچه ای انتخاب کنید که بتوان به راحتی آن را با خود حمل کرد . دفترچه جیبی خیلی راحت است ، اما اگر عادت به همراه داشتن کیف یا زیر دستی یک دفترچه بزرگتر نیز شاید مناسب باشد .

۳-   کاربری : اگر استفاده از یک دفترچه مشکل باشد ، احتمالا ً از ان استفاده نمی شود ، در نتیجه در هدف خود شکست می خورد . دفترچه هایی که خیلی نازک یا خیلی بزرگ باشند ، حمل و نقل و گرفتن آن ها سخت است . دفترچه های فنری به خاطر محکم بودن جلد و امکان برگرداندن کامل صفحات ، مفید و گرفتن آن ها بسیار ساده است .

۴-   قابل رویت بودن : برای تاثیر بیشتر طرح ها و یادداشت ها باید آن ها به راحتی دیده شوند . معمولاً مداد روی کاغذ زبر خوب دیده می شود در حالی که کارهای جوهری روی کاغذ های صاف بهترین تاثیر را دارند . کاغذی که خیلی پرز داشته باشد ، جوهر پخش می کند و قلم روی آن گیر می کند در نتیجه خطوطی نامنظم و ریش به وجود می آید . کاغذ خیلی نازک ممکن است به راحتی پاره شود و یا باعث پس دادن جوهر به صفحات بعدی شود .

۵-   دفترچه های متنوعی در دسترس هستند که شما دو نوع اصلی از آن ها را موثر تر خواهید یافت . نوع اول با یک فنرمارپیچ در بالا یا یک سمت آن ، حدود ۹ سانتی متر ۱۵-۱۳ سانتی متر ارتفاع و کمتر از ۱۳ میلی متر ضخامت دارد. یک مقوای سفت نیز در پشت و روی جلد قرار دارد . دفترچه نوع دوم با صحافی دوختنی و جلد مقوایی محکم ، تقریبا همان اندازه ها را اما نه کاملا ً همان ضخامت دارد . شقهای دیگر عبارتند از : یک جلد محافظ قابل تعویض که دفترچه ای با جلد نرم در آن قرار گیرد . دفترچه ای که جلد محکمی در زیر و جلد نرم و قابل انعطافی در رو داشته باشد که بتوان به راحتی آن را به طرف زیر تا کرد .

۶-   دفترچه ها با کاغذی نرم و کاملا ً مات توصیه می کنیم : این کاغذها باعث می شوند که طرح ها از پشت آن دیده نشوند . برخی از طراحان کاغذهای شفاف را ترجیح می دهند تا بتوانند اسکیس ها را کپی کنند . برخی دیگر از کاغذ هایی با شطرنجی های کم رنگ استفاده می کنند که به طراحی آن ها کمک می کند . شما باید آن ها را امتحان کنید و مناسب ترین رفترچه را برای کارتان انتخاب کنید . اگر رفترچه ای که خواسید در دسترس نبود ، می توانید آن را سفارش بدهید .

برگرفته از یادداشت های پل لازیو


شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳