اطلاعات اولیه لازم پیرامون آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد

اطلاعات اولیه لازم پیرامون آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری و طراحی شهری

اطلاعات اولیه لازم پیرامون آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری و طراحی شهری مورخ ۳ و ۴ و ۵ مرداد +راهنمایی کلی برای موفقیت در آزمون های عملی و اسکیس کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری :

پیرو انتشار اطلاعیه ای در سایت سازمان سنجش و هفته نامه خبری و اطلاع رسانی پیک سنجش مورخ ۲۷/۳/۸۷ در خصوص اعلام اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های بورسیه و دارای شرایط خاص و هم‌چنین برنامه زمانی برگزاری آزمون تشریحی و یا پروژه عملی در کد رشته‌های ذیربط ، بدین وسیله به اطلاع داوطلبان هر یک از کد رشته‌های امتحانی ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸ آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال ۱۳۸۷ که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه دریافتی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌رساند که آزمون تشریحی و یا پروژه عملی کد رشته‌های مذکور در روزهای ۳/۵/۸۷، ۴/۵/۸۷ و ۵/۵/۸۷ منحصراً در شهرستان تهران برگزار خواهد شد. لذا داوطلبان هر یک از کد رشته‌های امتحانی فوق که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی بوده‌اند و فرم انتخاب رشته اینترنتی خود را در موعد مقرر تکمیل نموده‌اند، لازم است برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون با در دست داشتن شناسنامه یا کارت شناسایی عکسدار معتبر و اصل قبض رسید واریز مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال به حساب شماره ۷۴۸ خزانه‌داری کل قابل واریز در شعبه‌های بانک ملی ایران، بابت هزینه برگزاری یک نوبت آزمون تشریحی یا پروژه، از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ و از ساعت ۱۴ (۲ بعد از ظهر) لغایت ۱۸ (۶ بعد از ظهر) روزهای سه‌ شنبه و چهارشنبه ۱ و ۲/۵/۸۷ به دانشگاه تربیت معلم تهران واقع در تهران ـ خیابان انقلاب – دروازه دولت – خیابان خاقانی مراجعه نمایند.
ضمناً اضافه می‌نماید برای آندسته از داوطلبانی که مجاز به شرکت در آزمون دو پروژه می‌باشند، دو کارت ورود به جلسه صادر شده است که لازم است اینگونه داوطلبان نسبت به دریافت هر دو کارت ورود به جلسه اقدام نمایند و برای دریافت ۲ کارت ورود به جلسه، لازم است برای هرکارت، یک قبض رسید پرداخت مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال و یا جمعاً یک قبض ۶۰۰۰۰ ریال ارائه گردد.

۱- اطلاعات لازم پیرامون آزمون:

(۱ ) تعداد سؤالات و زمان پاسخگویی، محل برگزاری آزمون و سایر اطلاعات لازم به همراه کارت ورود به جلسه آزمون، به اطلاع داوطلبان گرامی خواهد رسید. (۲) به داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۱ (طراحی شهری) برای انجام آزمون عملی اسکیس دو برگ مقوای اشتنباخ ۷۰×۵۰، و دو برگ کاغذ a4 در جلسه آزمون داده خواهد شد. (۳) به داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۲ در رشته‌های مهندسی معماری و مهندسی معماری اسلامی برای انجام آزمون عملی اسکیس یک برگ مقوای اشتنباخ، و دو برگ کاغذ a4 وبه داوطلبان رشته معماری منظر یک برگ مقوای اشتنباخ ۷۰*۵۰ ( قبلاً ۹۰*۶۰ اعلام شده بود که در این رابطه تجدید نظر شده است)، و دو برگ کاغذ a4 در جلسه آزمون داده خواهد شد.
(۴) به داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۷ در رشته‌های تحصیلی کارگردانی و ادبیات نمایشی به ترتیب برای انجام آزمون تشریحی درس تجزیه و تحلیل نمایشنامه و پروژه نمایشنامه نویسی یک دفترچه آزمون تشریحی به ضمیمه برگ سؤال در جلسه آزمون به داوطلبان داده خواهد شد که لازم است داوطلبان پاسخ سؤالها را در همان دفترچه بنویسند. ضمناً منابع آزمون تشریحی درس تجزیه و تحلیل نمایشنامه عبارتنداز: ریچارد سوم (ویلیام شکسپیر)، مرغابی وحشی (هنریک ایپسن)، پیک‌نیک در میدان جنگ (فرناندو آرابال)، کودک مدفون (سام شپارد)، شب‌بخیر مادر (مارشا نورمن)، دایی واینا (آنتوان چخوف)، آدم‌آدم است (برتولت برشت)، تعلیم ریتا (ویلی راسل)، گلن‌گری- گلن‌راس (دیویدممت)، هشتمین سفرسندباد (بهرام بیضایی).
(۵) به داوطلبان رشته تصویر متحرک (انیمیشن)، ارتباط تصویری، تصویرسازی و نقاشی از کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ چند برگ تحریر a4 به صورت دفترچه به ضمیمه برگ سؤالات در جلسه آزمون داده خواهد شد و لازم است داوطلبان پاسخ مربوط یا طراحی مربوطه را در همان اوراق a4 (دفترچه پاسخگویی) درج و یا ترسیم نمایند. ضمناً به داوطلبان رشته نقاشی علاوه بر دفترچه برگ a4 یک برگ کاغذ اشتنباخ به ابعاد a3 داده خواهد شد. (۶) به داوطلبان رشته طراحی صنعتی از کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ برای انجام پروژه عملی طراحی صنعتی سه برگ مقوای اشتنباخ ۷۰ * ۵۰ درجلسه آزمون داده خواهد شد.

۲- وسایلی که نیاز است داوطلبان به همراه داشته باشند :

(۱) ابزار ترسیمی و راندو باید توسط داوطلب تهیه و در جلسه آزمون مورد استفاده قرار دهد. (۲)داوطلبان رشته‌های تصویرمتحرک، نقاشی ، تصویرسازی و ارتباط تصویری از کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ لازم است مداد سیاه ، روان نویس (ضخامت‌های مختلف )، مداد رنگی، خط کش، گونیا ، شابلون، مداد پاکن، لاک سفید و تخته شاسی که کاغذ a4 یا a3 روی آن به سهولت قرار گیرد، در جلسه آزمون به همراه داشته باشند . (۳) داوطلبان پروژه های اسکیس ( طراحی شهری، معماری ومعماری منظر) و طراحی صنعتی دوبرگ کاغذ پوستی در ابعاد ۷۰*۵۰ به همراه داشته باشند و از آوردن ابزاری مانند قلم‌مو، زغال طراحی و رنگ‌هایی مانند اکرلیک و گواش، پاستل گچی، پاستل روغنی و … اکیداً خودداری نمایند.

۳- تذکرهای مهم :

(۱) هیچیک از داوطلبان اجازه آوردن وسائل اضافی اعم از کتاب، جزوه، تلفن همراه، پیجر، نت‌بوک و هرگونه وسیله الکترونیکی مجهز به دوربین فیلمبرداری و یا عکس‌برداری و غیره(به جز موارد خواسته شده فوق )را ندارند.(۲) استفاده از هرگونه کتاب طراحی، کاغذ، (بجز آنهایی که در جلسه آزمون به داوطلب داده خواهد شد)، تصاویر متفرقه در جلسه آزمون اکیداً ممنوع بوده و درصورت مشاهده، تقلب محسوب می شود. (۳) در حین انجام پروژه قدم زدن، سرکشی برروی کار دیگران، هر نوع پرسش و پاسخ وکمک به همدیگر مجاز نبوده ودرصورت انجام آن به عنوان تقلب محسوب خواهدشد. (۴) هرگونه کولاژ کردن، چسباندن و نصب کردن مصالح متفرقه بر روی پروژه عملی یا تشریحی ممنوع می‌باشد. (۵) ازآنجائیکه داوطلبان کد رشته امتحانی ۱۳۵۸ فقط می توانستند در آزمون دو رشته پروژه دار شرکت نمایند، چنانچه توسط برخی ازداوطلبان این موضوع رعایت نشده باشد،برای این دسته ازداوطلبان نیزبا توجه به اولویت‌های انتخابی که در زمان انتخاب رشته اعلام نموده اند ، فقط برای دو رشته پروژه دار کارت ورود به جلسه صادر می گردد.

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
ضمیمه:
راهنمایی کلی برای موفقیت در اسکیس معماری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری
پرسش دانشجو: نحوه ارائه اسکیس ؟سیاه و سفید یا رنگی؟
پرسش دانشجو: سلام ، خسته نباشید. می خواستم بدونم برای اسکیس ارشد رنگی کار کنیم بهتره یا سیاه و سفید؟ چون من خودم در ارائه رنگی مشکل دارم می خواستم بدونم برای ژوری فرق می کنه؟
جواب : در حقیقت هیچ فرقی ندارد و در صورت تسلط بر یک نحوه ارائه به همان نحو ارائه فرمائید ولی جهت اطلاع اکثر اسکیسهای مطرح و اسکیسهای منتخب کنکورها یا به صورت تکرنگ و یا از ترکیب ۲ رنگ استفاده شده است.البته در بحث اسکیس طراحی شهری به دلیل نشان دادن کاربریهای مختلف با چند نوع رنگ در نشان دادن طرح کلی پلان مجموعه کار میشود و نیز در اسکیس معماری منظر معمولا تنالیته ای از رنگ های سبز به کار میرود.
راهنمایی کلی برای موفقیت در اسکیس معماری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری
۱-پیشنهاد میشود بر یک تکنیک تسلط کافی یافته و از همان استفاده کنید.
۲- توجه داشته باشید در اسکیس نوع رسیدن به طرح و به عبارتی “سیر از سوال به جواب” و نشان دادن پروسه طرح گاه بسیار مهم و برای نمره دهی هیات ژوری بسیار مهم است.
۳- همچنین نوع شیت بندی پروژه و نحوه قرار دادن اجزا در کادر نیز بسیار مهم و دارای اهمیت است.
۴- گاه نمودارها و دیاگرامهایی به صورتهای آنالیز پروژه پیشنهادی و همچنین نمادهای نشاندهنده کانسپت در روند طراحی و روند طراحی خود بسیار واجد اهمیت است.
۵- بر عناوین کاربری فضاهای پروژه تسلط کافی داشته باشید.به عنوان مثال برنامه فیزیکی یک موزه کوچک یا مجموعه فرهنگی یا سینما یا مسجد و غیره.یعنی قبلا باید نوع کاربری فضاها را بشناسید.
۶- بر چندین نوع و نمونه کاراکترهای ترسیمی فضایی انسان فیگور انسان حیوان ماشین درخت بوته گیاه فضای سبز جزییات و …تسلط کافی پیدا کنید تا بتوانید روز امتحان جهت هم طبیعی جلوه دادن فضاها و هم دادن مقیاس انسانی به آن استفاده کنید.
۷- برخی از مهمترین شیوه های بیان معماری گرافیکی در طراحی معماری را به خاطر بسپارید.
موفق باشید

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳